tisdag, januari 17, 2006

Vad jag älskar:

Den senaste tiden har det listats böcker lite här och där i olika bloggar och tidningar och jag, som har ett omättligt behov både av att lista saker och att läsa, blir inspirerad. Erlend Öye sjunger I haven't read a single book all year, and the only film I saw, I didn't like it at all i Världens Bästa Låt och, hey, jag känner väl igen en utmaning när jag ser den! Erlend; här är en lista på 36 av mina bästa och viktigaste böcker, especially for you. (Jag återkommer till filmerna en annan dag.)

(Utan inbördes ordning, efter författarens efternamn:)

1. Låt Den Rätte Komma In - John Ajvide Lindqvist
2. Tjänarinnans Berättelse - Margaret Atwood
3. Månpalatset - Paul Auster
4. New York-trilogin - Paul Auster
5. Flickornas Handbok I Jakt Och Fiske - Melissa Bank
6. The Wonder Spot - Melissa Bank
7. Stjärnor Utan Svindel - Louise Boije Af Gennäs
8. Hello Love - Charlotta Cederlöf
9. Brott & Straff - Fjodor Dostojevskij
10. Middlesex - Jeffrey Eugenides
11. The Great Gatsby - F. Scott Fitzgerald
12. Illusionisten - John Fowles
13. Robson - Pernilla Glaser
14. Vad Jag Älskade - Siri Hustvedt
15. Sent I November - Tove Jansson
16. Buddha Of Suburbia - Hanif Kureishi
17. To Kill A Mockingbird - Harper Lee
18. Naiv. Super. - Erlend Loe
19. Norwegian Wood - Haruki Murakami
20. Lolita - Vladimir Nabokov
21. Long Day's Journey Into Night - Eugene O'Neill
22. The Bell Jar - Sylvia Plath
23. Janne, Min Vän - Peter Pohl
24. Harry Potter And The Philosopher's Stone - J.K. Rowling
25. Harry Potter And The Chamber Of Secrets - J.K. Rowling
26. Harry Potter And The Prisoner Of Azkaban - J.K. Rowling
27. Harry Potter And The Goblet Of Fire - J.K. Rowling
28. Harry Potter And The Order Of The Phoenix - J.K. Rowling
29. Harry Potter And The Half Blood Prince - J.K. Rowling
30. Satansverserna - Salman Rushdie
31. The Catcher In The Rye - J.D. Salinger
32. Maken - Gun-Britt Sundström
33. Den Hemliga Historien - Donna Tartt
34. Personliga Angelägenheter - Märta Tikkanen
35. Eureka Street - Robert McLiam Wilson
36. Gentlemän - Klas Östergren

(Tips: Börja med Den Hemliga Historien. Jag älskar, älskar, älskar den.)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, Norwegian Wood, Middlesex, Vad jag älskade, Den hemliga historien, Naiv.Super... Du har bra smak, Maggan. Men det visste jag väl redan. Tar listan med mig till bibblan i Kävlinge... Här får du några tips in return: Ekström: Avskedsstafetten, Nicholson: Klanerna i Palos Verdes, allt av Kristina Sandberg. Hålll till godo!/Frida

Anonym sa...

Intressant, lite likt mina tankar, lite olikt mina tankar, mycket intressant. Jag har svårt att hitta guldkorn, är snobbigt kräsen...
Men just nu läser jag "Veronica bestämmer sig för att dö" av Paulo Coelho och den känns lite som ett kopparkorn eller nåt iaf...
Pusspåre. /S

Ms Johansson sa...

f: åh, tack för boktips, det behövde jag! klanerna i palos verdes har jag varit intresserad av länge (feminista som ger ut den dessutom, bravo), nu vet jag att jag ska läsa den!

s: titeln på den boken är ju verkligen intresseväckande...jag har inte lyckats läsa alkemisten än, tror inte att jag kommer att gilla den för att den är så sönderhypad, typ tisdagarna med morris eller vad den heter. men det är ju egentligen dumt att döma ut en bok på grund av det.

B sa...

Veronica bestämmer sig för att dö är underbar men bäst är ändå alkemisten, väldigt inspirerande och livsbejakande. En av mina favoriter är on the road med Jack Kerouac.

Anonym sa...

hej maggie!har hittat till din fina sida! appropå böcker har jag själv gått tillbaka till ungdomens "glada dar" och läser maria gripes serie av böcker, som börjar med Skuggan över stenbänken. tycker dom är väldigt bra nu också faktiskt.Denna mystik! /lisa(=trumpet)

Ms Johansson sa...

b: okej jag får väl läsa alkemisten...

l: willkommen! vi har precis köpt in hela den serien till bibblan i skolan - nya fina utgåvor - och jag blev så sugen på att läsa om dem...älskade tv-serien som liten. och agnes cecilia!

Anonym sa...

ja ni, smaken är som baken. jag blev inte alls speciellt förtjust i alkemisten. kändes som en av liknelserna i bibeln. visst, tänkvärt och klokt innehåll men i ganska trist utförande. /josefine