torsdag, december 14, 2006

I stället för blommor: musik

Under hösten har jag och två kursare inlett ett litet skivbytarprojekt. Det hela började med en diskussion om vad man ville ha av sin kille eller, för all del, kompis när man fyllde år eller hade namnsdag. Jag röstade ner blommor och fick medhåll av de andra två. (Jag älskar blommor, min morfar var trädgårdsmästare och jag ville bli florist när jag var liten, men att få blommor av en partner känns lite som att leka vuxen.) Sedan hyllade jag det betydligt personligare presentalternativet: blandbandet, eller blandskivan som det ju blir nu för tiden. Det ena ledde till det andra och vi bestämde oss för att ge varandra varsin skiva med favoritlåtar. (Vi är dock inte ihop, men det behövs ju som sagt inte.) Idag blev samlingen komplett. Vi är alla tre ganska olika i vår smak och det gör ju det hela väldigt roligt och spännande.

Här är skivorna (för den som är intresserad):

Skiva 1:

We Used To Be Friends - Dandy Warhols
Cigarettes Will Kill You - Ben Lee
Sylvia Plath - Ryan Adams
This One's Gonna Bruise - Beth Orton
En Helt Ny Karriär - Kent
Close To Me - The Cure
Summer Time, The Roughest Time - Jenny Wilson
Fear No Darkness Promised Child - Timo Räisinen
Untold - Pete Francis
In A Funny Way - Mercury Rev
Comfortable Places - Russel Simins
Bowl Of Oranges - Bright Eyes
For What It's Worth - Buffalo Springfield
Hourglass - At The Drive-In
Pick Up Your Pain - Hip Whips
On The Radio - Regina Spektor
Dö Inte Nu! - Pascal
Over The Rainbow/What A Wonderful World - Israel Kamakawiwo'ole
Crucify Your Mind - Rodriguez
Wash Away - Joe Purdy

Skiva 2:

When Tomorrow Comes - Anna Ternheim
Godmorgon Columbus - Pontus & Amerikanerna
Latmaskliv - T. Holst
Broken Imaginary Time - Soundtrack Of Our Lives
Hon E Blå - Lotta Wenglén
Happy Meal - The Cardigans
Jag Ger Dig Min Morgon - Håkan Hellström
Tårarna - Jakob Hellman
Keops Pyramid - Thåström
Cherry Coke & Pizza Pie - Mutts
Be Mig Aldrig Mer - Wilmer X
You're Never Lonely When The Band Plays - Andreas Mattsson
Algebra - A Camp
Aldrig Mera Krig - Bob Hansson & Moder Jords Massiva
Stormy Weather - Moneybrother
Ikaros - Björn Afzelius
Höst - Dan Hylander

Skiva 3:

Winter In The Hamptons - Josh Rouse
Sleeping With The Lights On - Teitur
I'd Rather Dance With You - Kings Of Convenience
A Man From Argentina - Billie The Vision & The Dancers
Another Sunny Day - Belle & Sebastian
When The Day Is Short - Martha Wainwright
Johnny, Johnny - Nicolas Makelberge
One Time Too Many - Phoenix
Forever Young - Youth Group
Nothing's Gonna Change Your Mind - Badly Drawn Boy
I Wanted You To Feel The Same - The Radio Dept.
Brothers On A Hotel Bed - Death Cab For Cutie
A Case Of You - Joni Mitchell

Japp, lite amerikanskt, lite progg, lite gammalt, lite nytt och så Godmorgon Columbus på det.

Tiotusenkronorsfrågan: vilken skiva ligger jag bakom?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet!

Ms Johansson sa...

jag visste att du skulle veta!

Anonym sa...

amen jag vet också! förresten mkt kul idé.
frida

Josefine sa...

så lätt, så lätt!
skulle inte tacka nej till ett exemplar själv!

Anonym sa...

till och med jag vet!
det är fin musik på alla tre. bra jobbat.

Ms Johansson sa...

trodde nog att alla skulle veta, eftersom jag har en förmåga att tjata om vissa artister...jag är en öppen bok, skulle man kunna säga!

Maria sa...

Hej kursare!
Bloggsökte bivil och hittade hit, kul!
Ha en god jul, maggan!
Maria N

Ms Johansson sa...

nejmen hej! kul! ska kolla in din blogg också, den ser verkligen inbjudande ut!

god jul!