måndag, december 18, 2006

My life in art 2006: skivorna

Året börjar sjunga på sista refrängen och det är dags att börja sammanfatta livets goda. Först ut är skivorna:


Viktigast:




















Jag har sagt det ganska många gånger förut, så det är knappast någon nyhet att jag älskar den här skivan. Älskar. Den har betytt allt för mig det här året. Senast igår eftermiddag halvslumrade jag till den på repeat i ungefär två timmar. Då lät den ännu mer drömsk och vemodig än vanligt.


Utan inbördes ordning:

The Life Pursuit - Belle & Sebastian
Det var väldigt otippat att år 2006 skulle bjuda på den Belle & Sebastian-skiva som jag tyckt mest om hittills. The Life Pursuit är tätt förknippad med vårens traditionsenliga känslomässiga berg- och dalbana.

Dying In Africa - Nicolas Makelberge
Vemod + isande melodier + Johan Tuvessons röst = det hetaste och vackraste jag hört på länge, länge.

Futuresex/Lovesounds - Justin Timberlake
There something ‘bout the way you do the things you do, when you do the things you do, it's got me ohh, ohh, ohh! Jag har fortfarande inte hämtat mig.

Born In The U.K. - Badly Drawn Boy
Vi har inte känt varandra så länge, men det var kärlek vid första ögonkastet kan man säga. Så ledsna pianoslingor och sorgsna texter att hjärtat går sönder lite mer för varje gång man lyssnar.

It's Never Been Like That - Phoenix
Återigen ett soundtrack till våren och allt vad den innebar. If I Ever Feel Better må vara deras bästa låt, men det här är nog ändå deras bästa album.


Och så några skivor som säkert platsar på listan men som jag inte hunnit lyssna tillräckligt på än:

Nineteeneighties - Grant Lee Phillips
Mycket fina covers på bland annat The Killing Moon och Under The Milky Way.

Pieces Of The People We Love - The Rapture
Så jäkla dansant och B-52's-doftande!

Jarvis - Jarvis Cocker
Jag menar, det är ju Jarvis!

So This Is Goodbye - Junior Boys
Som vanligt upptäcker jag en grupp precis när jag missat en konsert med dem. (De var här i november och jag var krasslig. Kul.)

Inga kommentarer: