onsdag, december 20, 2006

My life in art 2006: böckerna

Jag fortsätter att sammanfatta mitt år. Jag vet, det är fruktansvärt uttjatat med listor och vem bryr sig egentligen (förutom jag, som köpte senaste Sonic bara för att få läsa redaktionens årsbästalistor), men det känns ändå mer relevant att göra det här än, som förut, i min dagbok.

Vi har kommit fram till årets läsning och det är med stor glädje och förvåning jag upptäcker att min topp tre lista över 2006 års böcker inte bara är årets bästa böcker, utan även några av de bästa böckerna jag läst i mitt liv. De är alla tre vansinnigt välskrivna, engagerande och viktiga (för mig). De är dessutom alla tre skrivna av unga, smarta kvinnor. Läs dem om ni inte redan har gjort det.

I En Klass För Sig
(Prep) av Curtis Sittenfeld

Före och efter jag var ihop med Cross Sugarman hörde jag tusen gånger att en kille, eller en man, inte kan göra en lycklig, att man måste vara lycklig i sig själv innan man kan vara lycklig tillsammans med en annan människa. Det enda jag kan säga är: jag önskar att det var sant.

The Man Of My Dreams av Curtis Sittenfeld

He is talking more slowly when he says, "I know I only met you once before today, but you seem like you have your act together. You don't seem like you need rescuing."

Is the depressing part that he's only half right - it's not that she doesn't need rescuing but that nobody else will be able to do it? She has always somehow known that she is the one who will have to rescue herself. Or maybe what's depressing is that this knowledge seems like it should make life easier, and instead it makes it harder.

Special Topics In Calamity Physics av Marisha Pessl

One can't really believe it, but Life is, rather confusingly, both sad and funny at the same time. T/F?

(Och så lite fusk: denna bok släpptes verkligen inte i år, men eftersom den golvade mig fullständigt för ett par månader sedan kan jag inte låta bli att uppmärksamma den. Den har faktiskt inte lämnat mig än.)

A Home At The End Of The World av Michael Cunningham

"Bobby, the fact is, I seem to have fallen in love with both of you. That sounds strange, I know. I never expected anything like this to happen. I mean - Well. It's not what you prepare yourself for. I seem to have fallen in love with you and Clare together. I saw it that night on the roof. I didn't want Erich to be my date, or anybody else. It's just hopeless. As long as I love you, I can't seem to fall in love with anybody else."

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag gillar verkligen dina listor. och oftast samma böcker som du också. tack för alla dina tips!

Ms Johansson sa...

thanks, frida!