tisdag, december 19, 2006

My life in art 2006: låtarna

Även jag har i år hamnat i det där iPod- och iTunes-shuffle träsket där man sällan lyssnar på hela album med en artist utan bara fastnar för lösryckta låtar. Det känns både bra och dåligt, men det kan vi ta en annan gång. Här är i alla fall låtarna som spelats mest hos mig det här året:

Dying In Africa -
Nicolas Makelberge

Someone I loved turned me down
I didn't feel my head touch the ground
Someone I loved said good bye
I never knew someone could make me cry, like this

I won't get over you
even if they're crying in Africa
I can't get over you
even if they're dying in Africa.

The Worste Taste In Music - The Radio Dept.
Hotfull stämning, svartsjuka och så livbojen: He's got the worst taste in music, if I didn't know this I'd lose it.

I Wanted You To Feel The Same - The Radio Dept.
Den är mitt allt.

SexyBack - Justin Timberlake
Nelly Furtados manliga motsvarighet.

Another Sunny Day - Another Sunny Day
Kanske deras bästa låt någonsin. En sorgsen liten historia förklädd i en vårrusig melodi.

One Time Too Many – Phoenix
Ingen kan blanda melankoli och dansglädje på samma sätt som Phoenix. (Jo förresten, Nicolas Makelberge också.)

Maneater - Nelly Furtado
Justin Timberlakes kvinnliga motsvarighet.

Say It Right - Nelly Furtado
Iskall och sorgsen.

IT-girl - Nicolas Makelberge + Friday Bridge
Som en isbit längs med ryggraden.

Nothing's Gonna Change Your Mind - Badly Drawn Boy
Återigen det där pianot i kombination med hans underbara röst och så texten:

Let's dance to the beat of the drum
Let's go out, where we don't know anyone
Cause it's you, I don't need anyone else
I got you, I don't need anyone else but you.

Samson - Regina Spektor
Som en annan version av Joni Mitchells A Case Of You. Så vackert att allt faktiskt står stilla.

Silent Shout - The Knife
Otäck.

It Looks Like Love - Josh Rouse
Josh är nyförälskad och pretty darn horny too.

Over And Over - Hot Chip
Rolig på dansgolvet.

Don’t Know Why You Stay - The Essex Green
Pur pop.

Burning - The Whitest Boy Alive
Erlend Öye. Behöver jag säga mer än så?

Young Folks - Peter, Bjorn And John
Helt oemotståndlig på så många olika sätt. (Rösterna, trummorna, tonårskänslan, texten etc.)

Get Myself Into It - The Rapture
På klubb i NYC.

Paperback Bible - Lambchop
Det är något med ljudbilden i den här låten som gör att det känns som att man ska explodera och börja gråta på en och samma gång.

In The Morning - Junior Boys
Så het.

I Don’t Feel Like Dancin’ - The Scissor Sisters
Ibland tror jag att jag borde ha varit ung i det sena 70-talets New York. Jag skulle ha trivts på discoklubbarna där.

4 kommentarer:

Josefine sa...

hoppas tomten kommer med denna blandskivan!

Ms Johansson sa...

den är din så fort jag köpt skivor och itunes inte hatar att bränna skivor!

Josefine sa...

gött mos! lyssnar på en blandskiva jag fick av dig i somras. jag hade förväntat mig att teitur skulle komma på din lista.

Ms Johansson sa...

grejen med teitur är ju att poetry and aeroplanes inte kom i år. jag är lite noga med att bara ta med låtar som släpptes 2006. men om man bortser från släppdatumet är ju sleeping with the lights on lätt en av årets låtar!