onsdag, augusti 23, 2006

Böckerna i mitt liv

Ulrika skickar vidare till mig och jag älskar ju att lista böcker, so here I go (även jag tar ganska lätt på det där med en bok):

1. En bok som förändrat mitt liv

Den Hemliga Historien av Donna Tartt
The Wonder Spot av Melissa Bank
Illusionisten av John Fowles
Agnes Cecilia - En Sällsam Historia av Maria Gripe

2. En bok jag läser mer än en gång

Nästan alla jag gillar, särskilt:

Den Hemliga Historien av Donna Tartt
Flickornas Handbok I Jakt Och Fiske av Melissa Bank
The Wonder Spot av Melissa Bank
Sent I November av Tove Jansson
Personliga Angelägenheter av Märta Tikkanen
Glaskupan av Sylvia Plath

m. fl.

3. En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö

Alla Harry Potter-böckerna (på engelska.) Underbara, uppslukande och räcker länge.

4. En bok som fick mig att skratta

The Secret Diary Of Adrian Mole, Aged 13 3/4 av Sue Townsend
Loranga, Masarin Och Dartanjang av Barbro Lindgren. (Va, skaffa ett arbete och förstöra sina bästa år?! )
Kunde Jag Älska Skulle Jag Älska Det Här av Jan Stenmark

5. En bok som fick mig att gråta

Robson av Pernilla Glaser.

6. En bok jag önskar hade skrivits

Hur Man Blir Av Med All Sin Oro Och Alla Sina Nojor På Fem Minuter. På riktigt, alltså.

7. En bok som inte borde skrivits

Någon våldsporr-roman av Sidney Sheldon kanske? Det finns ju ändå så många redan.

8. En bok jag just nu läser

Tillsammans Är Man Mindre Ensam av Anna Gavalda. Jag kommer inte riktigt in i den.

9. En bok jag nyligen läst

The Man Of My Dreams av Curtis Sittenfeld. Jag saknar den.

10. En bok jag tänkt läsa härnäst:

En Vinter I Stockholm av Agneta Pleijel
Never Let Me Go av Kazuo Ishiguro (om jag hittar den billigt. Jag köper alla böcker jag läser, det är lite som ett tic.)

11. Skicka vidare till fem bloggare

Joseful, Elinstallation, Summer Is Going To Take The Pain Away, intressesmurfarnas klubb, Anna Hellsten.


(Till alla böcker jag glömde eller inte kunde lista av utrymmesskäl: förlåt. Ni vet att jag älskar er ändå.)

4 kommentarer:

skrivo sa...

Vad tycker du om i The Wonder Spot? Jag gillar den också, men inte på långa vägar lika mycket som Flickornas handbok. Den kan jag komma tillbaka jämt, medans Wonder Spot:en kändes mer som en läsning.
För övrigt, trevlig boksmak! Det finns så många som man glömmer bort så jag skulle kunna göra den här enkäten en gång i veckan. Då skulle det kanske bli rättvist.

Ms Johansson sa...

för mig är nog flickornas handbok och the wonderspot lika viktiga - jag återkommer till dem båda hela tiden, ofta. båda är ju uppbyggda på olika episoder och jag har favoriter i båda två. i the wonder spot älskar jag framförallt "dena blumenthal + bobby orr forrever" och "teen romance", antagligen för att jag identifierar mig ganska starkt med sophie applebaums sätt att tänka och reagera...jag älskar framförallt melissa banks sätt att formulera sig - vissa meningar ger mig rysningar av välbehag!

Anonym sa...

jaa! loranga, masarin och dartanjang, det är verkligen sant, fantastisk och rolig! och tove jansson, jag gillar farlig midsommar och kometen kommer väldigt mycket, och pappan och havet.

Ms Johansson sa...

visst är den? den så många guldgrejer och filosofiska tankar i den boken.

nu kom jag på att farlig midsommar ligger på mitt sängbord oläst - måste fixas!