fredag, augusti 18, 2006

Älsklingstexter, del 4

Av alla sorgsna Cat Power-låtar är den här min favorit. På samma sätt som Sinéad O'Connor gråter på riktigt i videon till Nothing Compares 2 U, tror jag att Cat Power gråter när hon sjunger den här. Till och med gitarren gråter.

I want to be a good woman
And I want, for you to be a good man
This is why I will be leaving
This is why, I can’t see you no more
I will miss your heart so tender
And I will love
This love forever

I don’t want to be a bad woman
And I can’t stand to see you be a bad man
I will miss your heart so tender
And I will love
This love forever

This is why I am leaving
This is why I can’t see you no more
This is why I am lying
When I say that I don’t love you no more

-Good Woman, You Are Free (2003.)

5 kommentarer:

Anonym sa...

ja, det där är också en av mina favoriter... den är så sorgsen, och stark! annars har jag en annan älsklings-cat power - på moon pix, "say"

Anonym sa...

och "metal heart"!

Ms Johansson sa...

oh, "metal heart", den kommer tvåa på min lista!

Anonym sa...

Good woman lyssnade jag på som en tok under de värsta stunderna av separationen. Det var ett sätt att övertyga mig själv om att jag ändå befann mig på rätt spår, fast att jag för det mesta ville tillbaka.

Dessutom... Eddies knappt hörbara stämma ger mig fortfarande stora självan.
/m

Ms Johansson sa...

m: det brukar gå en tid mellan gångerna jag lyssnar på låten och jag glömmer alltid bort att eddie körar. det är samma angenäma överraskning varje gång.