onsdag, augusti 02, 2006

Älsklingstexter, del 2

Det fanns en tid då jag hade kunnat kommunicera enbart med hjälp av olika bob hund-citat.
Thomas Öberg vet hur man säger allt, och han vet hur man säger det på ett oväntat och samtidigt alldeles självklart sätt. Fatta då hur svårt det var att välja ut en text - jag tänkte och tänkte och tog såklart den mest vemodiga av dem. Den känns lite som en stream of consciousness, sådant man tänker på strax innan man ska somna.

En person klipper upp
sina dåliga tankar
som ett stängsel
strax därpå
ett problem
lämnar kroppen
och all trängsel

Önskningar som slår in
det sker för sällan
det blir nånting mittemellan

Upp, Upp, Upp, Ner, Omslag: Martin Kann, (1996)

Varför just denna text? Helt enkelt för att det är så det är.

10 kommentarer:

Josefine sa...

formuleringsmagi: Thomas Öberg vet hur man säger allt, och han vet hur man säger det på ett oväntat och samtidigt alldeles självklart sätt.

Anonym sa...

sen får man ler tills man spyr och helt enkelt äta sig mätt på andetag...

Ms Johansson sa...

aw, josefine...

anonym: exakt!

Anonym sa...

Stora tankar i lilla berg- och dalbanan
jag vet inte om jag gråter eller skrattar
men som vanligt är det hård konkurrens
jag vet inte om jag sover eller drömmer
men som vanligt ger jag båda en chans
det finns så många problem att ta itu med
som vanligt är det inget läge för sånt
finns det några fler svängar att ta ut?
så länge det är ont om idéer lär de aldrig ta slut
är det en dörr eller ett fönster?
är det allt jag gått igenom?
kan det stiga eller falla?
båda känns det som
jag vet inte om du ljuger eller skämtar
men som vanligt är det hård konkurrens
jag vet inte om det är fel på våra drinkar
men som vanligt ger jag båda en chans
det finns så många system att ta itu med (o.s.v.)
finns det några fler pengar att ta ut
så länge det är ont om idéer lär de aldrig ta slut!

godnatt allihopa
nu börjar min kväll

Josefine sa...

en självklar favorit:
jag gömmer mig i vinden
som kysser dig på munnen

Ms Johansson sa...

chrille: alltså, fatta att jag valde mellan den texten och upp, upp, ner! den är ju så sjukt bra att jag nästan börjar gråta bara av att läsa den!

josefine: det är ju så vackert att man dånar..

Anonym sa...

Synd bara att det är lite cheesy produktion på "Stora tankar...", annars hade den varit en stor favorit, även när den inte var i ren textform.

Ms Johansson sa...

jupp, den är lite o-bob hundsk (eh) i sitt sound.

Anonym sa...

Skickar iväg ett litet tack för Bob hund-påminnelsen. Har lyssnat typ non-stop sedan ditt inlägg. Nästan en outtömlig glädjekälla. Just nu är det Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte hittar hem, men det gör jag, tror jag, en gammal favorit. När jag gick på Olympiaskolan i Helsingborg (samma skola som TÖ f ö) lyssnade jag på den till och från skolan i en hel termin, den var precis så lång (9,17) att den räckte hela vägen.

Ms Johansson sa...

vad fint, christian! nu blir jag glad. den låten lyssnade jag på igår, jag gillar så mycket när thomas plötsligt sjunger "det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte gillar dig, men det gör jag, tror jag."

jag påminde nog mig själv lite om bob hund också. jag kör ep:n med "kompromissen" etc.