onsdag, augusti 30, 2006

Nystart

Idag var min första dag på bibliotekarieutbildningen i Lund. Jag var lika nervös som jag brukar vara när jag står inför något nytt och lyckades gå vilse bland alla de tjusiga villorna i Professorstaden innan jag hittade fram till Kulturanatomen. Tur att jag tog en tidig buss. Sedan var det upprop, presentationer, skräckpropaganda ("Vi kräver 40 timmars arbetsvecka!" "Jullov? Nähä, det har vi inte!") och föreläsning dagen lång. Jag drabbades av "det här är inte jag"- och "det här är jag"-känslor om vartannat. Det är drygt fyra år sedan jag sist satt och antecknade i en föreläsningssal. Det kändes alltså både hemtamt och fullständigt surrealistiskt. Det kommer att ta ett tag att vänja sig vid alla förändringar som sker just nu. Men Lund är fint (och kallt, som vanligt) och människorna verkar fina så jag hoppas på det bästa.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Åh jag vill veta allt. Känslan av det här är jag/inte jag kommer nog att dyka upp med jämna mellanrum. Good luck miss Librarian!/Frida

Anonym sa...

Åh, säger jag med. Jag blir avundsjuk/inte avundsjuk om vartannat. Det är fantastiskt att vara klar, men den där första dagen... det känns som igår (jag minns t.o.m exakt vad jag hade för kläder). /m

Anonym sa...

lycka till med nya utbildningen!

Ms Johansson sa...

tack alla ni, det här känns spännande! rapporter utlovas.

Anonym sa...

Ah, du har börjat! Spännande spännande! lisa