tisdag, november 28, 2006

!!!

Äntligen en kick. Vi har fältstudier i skolan just nu och eftersom dessa dagar inte är de mest upplyftande jag har varit med om har det mest inneburit oro och ångest för mig. I fredags var jag och två klasskompisar i Höör och "jobbade." Fastän personalen var vänligheten själv kände jag mig låg, instängd och oduglig. Jag gick omkring med ett påklistrat leende och räknade minuterna tills jag skulle få åka hem igen. Jag fasade därför inför dagen Helsingborgsbesök. Och så blev det så bra! Biblioteket hade glastak och den blå himlen gjorde mig lugn. Planlösningen kändes trygg och välkomnande och bibliotekarierna som tog hand om oss var jättetrevliga. När det var min tur att stå i en infodisk hann jag bara tänka "åh nej" innan en gymnasiekille ställde en fråga som fick bibliotekarien bredvid mig att utbrista: "Oj, vad svårt! Den kan du ta." Bra taktik av henne, för sedan flöt allt på och även om mina sök-skills inte är särskilt utvecklade (ännu) kunde jag i alla fall hjälpa folk en bit på vägen. Detta gav mig en sådan adrenalinboost att jag under bråkdelen av en tiotusendels sekund glömde allt tråkigt.

På vägen hem blev det kolmörkt ute på bara ett par minuter. Jag överdriver inte. Det fantastiska var att just idag gjorde det ingenting alls.

7 kommentarer:

Anonym sa...

grattis maggan! kanske kan du se fram emot de följande fältstudierna lite?! de kan vara riktigt riktigt roliga. träffade tre kursare till dig idag på mitt jobb. tänkte på dig, såklart.

Ms Johansson sa...

jag kollade i listan och jag tror inte att det var någon av mina närmaste (men det kan vi ta när vi ses!) och jag tänkte på dig när vi åkte igenom kävlinge!

Anonym sa...

Mina inlägg fuckar alltid upp sig. Jättefin blogg alltså! Om du nu inte får mitt andra inlägg. Verkligen fin.

Ms Johansson sa...

obeah: åh, tack! nu blev jag glad! (det är det här blogger in beta som verkar ställa till det med kommentarerna. typiskt.)

Lina sa...

Haha, jag lovar, alla bibliotekarier i Helsingborg är sjukt snälla!

Ms Johansson sa...

hm, jag misstänker att du jobbar där? och med mina erfarenheter kan jag bara instämma!

Lina sa...

Hehe, om jag inte gjorde det skulle jag givetvis aldrig göra en så positiv generalisering :)