söndag, november 26, 2006

Söndag, och jag är låg och hyllar en bokbaksida

Nej, jag kan inte göra något idag heller. Jag har en milslång att göra-lista som rör allt i mitt liv just nu och den gör mig fullständigt paralyserad. Allt på den är obehagligt, så jag kan inte börja beta av den. Telefonsamtal, uppsatser, fältstudier, krav, krav, krav. Och ingen ork. Har ni hört den förut? Ja, det har ni. Jag är som en repig skiva, ändå vågar jag inte tro att det ordnar sig den här gången heller. I morgon är det måndag och då börjar allt igen. Telefontider, föreläsningar, möten, besök, tankar som inte går att få tyst på. Klockan är redan halv fem, bara några timmar kvar till tolvslaget och blå måndag.

Nog om det. Jag läser Special Topics In Calamity Physics och den är så njutbart välskriven. Häromnatten upptäckte jag baksidestexten. Vanligtvis brukar jag undvika att läsa baksidestexterna, eftersom de brukar marknadsföra innehållet på ett så missvisande och dåligt sätt att man tappar all läslust. I det här fallet har man dock gjort baksidestexten till en egen konst.

The resulting explosion of energy, light, heartbreak, and wonder, as Blue Van Meer enters a small, elite school in a sleepy mountain town...

Blue's highly unusual past draws her to a charismatic group of friends at St. Gallway (see page 2, "wild, wayward youths", Everyman Parenting) and their captivating teacher, Hannah Schneider. A sudden drowning, a series of inexplicable events, and finally the schocking death of Hannah herself lead to a confluence of mysteries. And Blue is left to make sense of it all with only her gimlet-eyed instincts and cultural lexicon to guide her.

So, using B for Blue as a constant, then:

(och här är en formel som går ut på: B (Most of The Western Canon delat på Hitchcock upphöjt till tre) + Youthful Guilelessness (Che Guevara upphöjt till två + Film Noir - A Great, Staggering Blow) = Special Topics in Calamity Physics.*


Apply to life at your own risk.
...
Coolness, är nog ordet jag först tänker på. (*Formeln i texten är mycket snyggare och mer matematiskt uppställd på bokens baksida. Mina "att skriva upphöjt till två"-skills är inte så utvecklade.)

Inga kommentarer: