onsdag, november 29, 2006

Matkris

Jag kan kanske aldrig mer äta broccoli. Denna grönsak, som på många sätt är basen i mitt ätande, har för alltid blivit besudlad då jag hittade levande larver och kokonger i broccolibuketten som skulle bli dagens middag. (Ja, jag skulle då inte äta bara broccoli till middag, riktigt så fanatisk är jag inte.) Jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu. Vilken annan grönsak innehåller så mycket järn och viktiga vitaminer och funkar i pastasåser av olika slag?

P.S. Fryst broccoli är inget alternativ. Vattnigt.

7 kommentarer:

Josefine sa...

blä! har dock hört att det är ganska vanligt så att du inte har upplevt det tidigare måste ju tyda på att du kan köpa rätt många buketter innan det händer igen!
jag fick ju dock en 5 cm lång larv i min broccoli på restaurang...

Anonym sa...

Och varför berättar du det här för mig? Vet du inte hur äckelmagad jag är? Nu måste jag verkligen tokanstränga mig för att förtränga det.

Sara Ödmark sa...

Yäck! Jag gillar ju broccoli! Fy vad äckligt.
Ett bytestips är spenat. Jättenyttigt.

Anonym sa...

mitt tips är väl att sakta men säkert närma dig broccolin igen. inse att långt ifrån alla broccolibuketter innehåller djur. men ta det lugnt!

Ms Johansson sa...

i tur och ordning:

josefine: när jag såg maskboet i min bukett tänkte jag direkt på din mask på restaurangen. jag tänker att broccoli är en utsatt grönsak.

chrille: haha, det var alltså en bra grej att jag inte lade upp en bild på eländet också?

saom: spenat är bra, men det är ju inte så matigt. inget tuggmotstånd, liksom.

vickey: gött mos! (tack för blogglänken ocksÅ, uppdatera snart, tack.)

frida: ja det är väl så det måste bli. men med tanke på att jag fortfarande inte kan äta cheesecake för att jag spydde av det för ca 15 år sedan lär det kanske ta lite tid. eller så får jag skaffa ett mikroskop och gå igenom varenda liten broccolibit innan jag tillagar den.

Anonym sa...

broccoli är en underbar grönsak, låt inte ett litet nederlag hindra dig från att inmundiga den! Samma sak hände mig en gång när jag storfyndade femkronorsbuketter hos en frukthandlare, som sedan visade sig vara fulla med små löss eller skalbaggar. Det tog lång tid innan jag hade repat mig fullständigt. Löjligt egentligen.

och så vill jag säga att jag läser din blogg flera gånger i veckan även om jag inte skriver så ofta. det är den enda jag följer. keep up the good work!

/mattias

Ms Johansson sa...

mattias: åh nej, ännu en broccoliincident! jag kommer nog att repa mig, men det kan ta tid...

och, din sista kommentar gör mig gränslöst glad, ska du veta. verkligen!