torsdag, november 16, 2006

Filmmani eller Fler hyperlänkar har sällan skådats

Filmer som verkar vansinnigt sevärda (baserat på urvalet i Stockholms filmfestivalstidning, som låg och drällde lite överallt på skolan idag):















Sherrybaby av Laurie Collyer. Maggie Gyllenhaal (ovan, ur filmen) spelar en 22-årig före detta fängelsekund som kämpar för att få vårdnaden om sin sexåriga dotter. Jag älskar Maggie Gyllenhaal.

Little Children av Todd Field. Medelklassfamiljer, otrohet, ångest. Åh, det fullkomligen skriker The Ice Storm, fast på 2000-talet! Kate Winslet och Jennifer Connelly i två av rollerna, som extra bonus. Jag gillade även Todd Fields förra film In The Bedroom väldigt, väldigt mycket. (Jag säger bara: Tom Wilkinson. Kunglig.)

Shortbus av John Cameron Mitchell. Ja, det är den med riktiga sexscener och det är klart att det känns lite spännande. Men bortsett från det har jag fått intrycket av att detta är en mycket bra och rolig film. Taglinen är: Voyeurism is participation. Det är tänkvärt.

Paris, Je T'aime av diverse regissörer (till exempel Bröderna Coen och Gus Van Sant.) Episodfilm där varje regissör står för sin version av temat kärlek. Steve Buscemi och Maggie Gyllenhaal är med. 'Nuff said.

Wristcutters: A Love Story av Goran Dukic. Utspelar sig i en eftervärld för självmördare, där Mikal (Shannyn Sossamon, het, bevis nedan) vaknar upp trots att hon faktiskt inte tagit livet av sig, utan bara råkat ta en överdos. Patrick Fugit (I am dark and mysterious!) från Almost Famous spelar en kille som tagit livet av sig på grund av brustet hjärta.






















Little Miss Sunshine av Jonathan Dayton och Valerie Faris. En udda familj åker minibuss över USA för att lilla dottern, rultig glasögonorm, ska delta i en skönhetstävling. Jag såg trailern när jag var på bio senast och jag minns att jag önskade att jag kunde få se filmen just då. Jag tänker mig The Royal Tenenbaums, fast ändå annorlunda.

The Science Of Sleep av Michel Gondry. Självklart. Man får utgå ifrån att den inte är Eternal Sunshine Of The Spotless Mind; sedan blir det nog jättefint. Se bara:

Och Gondry säger - lite sorgset - att The Science Of Sleep handlar om strävan efter relationer som ligger på både fysisk och kreativ nivå.
- Det har aldrig hänt mig och jag är jätteledsen över det. Du träffar någon och ni känner er som själsfränder, men så vill du ligga med den andra personen och hon fattar ingenting. Hon tycker till och med att det är motbjudande. Suck.

ur I Gondrys Värld av Hynek Pallas i Stockholms Filmfestivaltidning.

Inga kommentarer: