tisdag, januari 30, 2007

Inte KGB idag heller

Föreläsning om databasteori som lika gärna kunde ha hållits på grekiska, för jag fattade typ ingenting. Och jag var alldeles för trött för att ens försöka fatta, om jag ska vara ärlig.

Kom hem vid lunchtid och längtade ut. Tog en promenad i Pildammsparken och genade genom sjukhusområdet, som jag hyser ett slags hatkärlek till. Den uppenbara ångestbiten kompenseras av människor i vita rockar som har som levebröd att läka folk. Det är perfekt att vara där vid lunchtid, för då kommer de från alla håll och morsar på varandra med glad min. "Hej, jag har just opererat bort en hjärntumör, nu ska jag käka falafel!" Otroligt fascinerande. Jag skulle kunna bli en sådan där gubbe som står och kollar på vägbyggen, fast på sjukhusområdet i stället.
I serien "Jag kan inte sluta lyssna på Interpol och jag vet att jag börjar låta som en repig skiva när jag tjatar om dem" har vi idag kommit fram till The New från första skivan (Turn On The Bright Lights).

I wish I could live free. I hope it's not beyond me. Settling down takes time.

Den är lite orsaken till att jag är övertrött idag, för jag var tvungen att lyssna på den ett antal gånger när jag skulle somna inatt. Jag ser det dock som kvalificerat sömnsubstitut.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tokälskar bas-introt till The New. Hela låten är makalös. Hela skivan.

Anonym sa...

min signatur försvann visst på det förra inlägget.

Jag sitter och planerar ett skivköp samtidigt som jag läser din blogg. Har du skrivit den fina recensionen av His 'n' Hers på dagensskiva.com?

long shot, men jag känner ett visst samband.

glädje
/Mattias

Ms Johansson sa...

basintrot! don't get me started...

och japp, den recensionen har jag skrivit. vad fantastiskt kul att du kunde ana det! (jag måste läsa den och se om den fortfarande gäller. eller, klart den gör, jag älskar ju den. skivan, alltså.)

Anonym sa...

Hahaha! Jag korrar en läkartidning, och det är lite samma känsla. Läkares syn på världen är ofta väldigt quirky och bisarr. Jag pendlar mellan WTF? och en sorts förtröstan för att det finns människor som ägnar hela dagarna åt att försöka förbättra vården.

Håller helt och hållet med om Interpol. Det är som ett gift i blodet.

Ms Johansson sa...

nu blir jag lite avundsjuk på ditt jobb. (det enda jag har försökt översätta är harlequin och det gick ju sådär. inte riktigt samma språk heller, kan jag tänka.) jag har gått från läkarförakt (de man träffat som inte vet vad empati är) till läkarbeundran (de man träffat som vet vad empati är samt de man ser på tv.)

gift i blodet, där sa du det. precis så.

Lina sa...

Jag tvivlar på att någon människa någonsin känt att de fattar något av databasteori (eller så var det kanske bara jag, men jag klarade ju mig ur det levande, så...). Do not fret! :)

Ms Johansson sa...

heh,har precis bokat upp mig på projekthandledning inför databasarbetet...men okej, ska försöka dra djupa andetag!