onsdag, januari 24, 2007

Meningslösheter

Himlen är pastellblå, träden alldeles stilla och det är tre millimeter snö på marken. Idag börjar inte skolan förrän kvart över elva, vilket innebär ett helt annat lugn än när klockan ringer kvart i sju. Jag börjar dagen med rostade mackor utan smör (jag har bestämt mig för att inte handla förrän jag får pengar, any day now), Angie Stone och New Order. I skolan väntar terminens första basgruppsmöte. Igår hade vi databasteori och första lektionen i Filemaker Pro. Hade någon sagt till mig för tio år sedan, då jag hävdade att e-mail var onödigt och datorer onda, att jag skulle syssla med att skapa databaser idag hade jag ju skrattat rått. Nu känns det mest bara spännande och kul. Och jag tycker ju att datorer är rätt heta också.

5 kommentarer:

Anonym sa...

kom just på att jag var ganska exakt liak gammal som du är nu när jag var student för andra gången - och läste då bibliotekarieutbildningen i uppsala! nånting måste man ju bli när man blir stor, tänkte jag (kulturvetare räckte tydligen inte). intressant parallell bara...

hoppas det går bra med studierna?

jag har uppdaterat lite på min blogg nu, går långt mellan gångerna men tror nog jag ska låta min blogg få leva vidare (har varit inne på att sluta blogga), den har väl mest varit en musikblogg på sistone vilket inte är fel men jag ska försöka lägga in lite mer annat också än jag kanske lyckats med hittills, vi får se vad det blir

Agogo sa...

Visst är det lugnare när man får sova längre! Ingen borde börja jobba före tio. Det är rätt få arbeten där det krävs tidig start på arbetsdagen för att det ska fungera. Det är oftast gammal slentriantänkande att man gör så ändå. Att skolan börjar vid åtta är helt galet. Det saknar all logik. Särskilt när vi inte längre behöver kalibrera eleverna för ett industrisamhälle. Jag vet att skolan hade fungerat bättre om man börjat vid tio.

Ms Johansson sa...

ulrika: kul! studierna går än så länge åt rätt håll. mycket datorarbete denna terminen, vilket jag ser fram emot. jag hoppas verkligen att din blogg får leva vidare, uppskattar den mycket! (både musikposter och annat.)

agogo: hear, hear! jag gillar inte vårt samhälle som premierar morgonpigga människor. man ska liksom skämmas för att man gillar nätterna bättre känns det som.

Josefine sa...

det finns en till som instämmer i diskussionen kring morgonpigghet!

Ms Johansson sa...

bar, då har vi en klubb. vi ses första maj!