onsdag, januari 03, 2007

För mycket fritid?

Som jag trodde, idag tog friden slut. Det dröjde ända fram till eftermiddagen, men sedan tog apatin och studieförlamningen över. Nu orkar jag inte ens lyssna på musik. Men, jag kan inte motstå att fylla i en lagom självutlämnande enkät om 2006 (som jag hittade här.)

2006

1. What did you do in 2006 that you'd never done before? Jag har sjungit karaoke!
2. Did you keep your New Year's resolutions, and will you make more for next year?
Jag sysslar inte med nyårslöften, de känns oftast bara som tomt prat ändå.
3. Did anyone close to you give birth? Min bästis när jag var liten fick en dotter (tror jag att det var.)
4. Did anyone close to you die? Min farfar.
5. What countries did you visit? Danmark.
6. What would you like to have in 2007 that you lacked in 2006? Sinnesfrid, studiedisciplin, framförhållning, lite jävlaranamma och förtröstan.
7. What dates from 2006 will remain etched upon your memory, and why?
Nu kan man ju undra om “dates” syftar på dejter eller datum. Jag dejtar inte, så jag väljer datum. Min födelsedagsfest, den 12/5. Sol, vänner, berg- och dalbana. Jag har nästan aldrig varit så speedad. Sen finns det massvis av viktiga andra datum, men de får stanna i min hjärna.
8. What was your biggest achievement of the year? Att jag inte bröt ihop de dagarna jag trodde att jag skulle göra det och att jag kom in på bibliotekarieutbildningen i Lund.
9. What was your biggest failure? Att det inte blev som jag hade tänkt mig.
10. Did you suffer illness or injury? Ja, det kan man väl säga. Det inbegrep sjukhusbesök i alla fall.
11. What was the best thing you bought? Min iPod, min dator och min korta, svarta kjol.
12. Whose behaviour merited celebration? Flera av mina vänner förändrade sina liv, modigt!

13. Whose behaviour made you appalled and depressed?
Vissa högerpolitikers smutsiga affärer gjorde ju ingen människa glad. Jag har sällan varit så politiskt engagerad (irriterad.)
14. Where did most of your money go? Om jag det visste! En vild gissning är att böcker, kläder, alkohol, för dyr juice och dvd-boxar var bovar i dramat.
15. What did you get really, really, really excited about? Små saker, som att träffa mina kompisar, få särskilda sms, lyssna på vissa låtar. Jag är väldigt lättexalterad.
16. What songs will always remind you of 2006? De här. Samt Sleeping With The Lights On – Teitur och Sarah – Mauro Scocco. Fast mest Pet Grief-låtarna, Justin-låtarna och Dying In Africa.
17. Compared to this time last year, are you:
i) ...happier or sadder?
Ungefär lika ledsen.
ii) thinner or fatter? Lite smalare, tror jag.
iii) richer or poorer? Fattigare.
18. What do you wish you'd done more of? Varit på Kallbadhuset, hånglat, skrivit annat än blogginlägg, inte sagt nej så ihärdigt, åkt till Köpenhamn, skrattat. (Jag har skrattat asmycket, men man ska alltid sträva mot att skratta mer.)
19. What do you wish you'd done less of? Allt det där destruktiva (grubblat, oroat mig, haft ångest), men det är en del av mig på samma sätt som mina fötter eller mitt hår.
20. How will you be spending Christmas? Den tillbringade jag med tveksamt humör och min fina familj i Smålandsskogen.
22. Did you fall in love in 2006? Jag vet aldrig om jag är kär eller bara dum i huvudet.
23. How many one night stands? Inga.
24. What were your favourite TV programmes? Vita Huset, Gilmore Girls, Weeds, Grey’s Anatomy, L Word, Scrubs, Invasion.
25. Do you hate anyone now that you didn't hate this time last year? Nej, det tror jag inte.
26. What was the best book you read?: Prep och The Man Of My Dreams av Curtis Sittenfeld, Special Topics In Calamity Physics av Marisha Pessl och A Home At The End Of The World av Michael Cunningham.
27. What was your greatest musical discovery?: Nicolas Makelberge och Martha Wainwright.
28. What did you want and get? iPod, dator, långt hår, ett antagningsbesked med positivt innehåll.
29. What did you want and not get? Bekräftelse (i vissa lägen), en massa pengar, fler dvd-boxar än du kan föreställa dig.
30. What was your favourite film of this year?: Brokeback Mountain, Walk The Line, V För Vendetta och Nio Liv.
31. What did you do on your birthday, and how old were you?
Jag jobbade, slutade tidigt och tillbringade resten av dagen i solen vid havet med Josefine. Sedan avslutade vi dagen på Ölkaféet. Jag fyllde 28.
32. That one thing would have made your year immeasurably more satisfying?
För stort för att ta upp här.
33. How would you describe your personal fashion concept in 2006? Jag blev en kjolmänniska! Så, kjol, tajts och klänning nästan alltid. Ännu mer svart än tidigare. Bekvämt och snyggt (enligt mig.)
34. What kept you sane?: Mina vänner, Sex And The City och min familj.
35. Which celebrity/public figure did you fancy the most? Det var nog Justin, det.
36. What political issue stirred you the most: Att det blev blå makt i Sverige, givetvis.
38. Who was the best new person you met?: Har jag verkligen mött någon ny 2006? Det var snarare 2005. (Frida (eller det var väl egentligen tidigare, Frida?), Elin, Christian.) Jo, såklart, en liten skara i min klass!
39. Tell us a valuable life lesson you learned in 2006: You can’t always get what you want. (Eller, det visste jag ju redan.)
40. Quote a song lyric that sums up your year: Här krävs givetvis bob hund: Jag vet inte om jag gråter eller skrattar, men som vanligt är det hård konkurrens. Jag vet inte om jag sover eller drömmer, men som vanligt ger jag båda en chans. Det finns så många problem att ta itu med, som vanligt är det inget läge för sånt. Osv.

Ah, det där kändes nästan renande. Nu kan jag lägga 2006 till handlingarna, på riktigt. (Om någon mer känner sig manad, fyll i enkäten! Jag vill läsa.)

2 kommentarer:

Anonym sa...

första gången vi möttes var... 2004, tror jag. när mia fyllde 25. men det smällde väl till 2006!

Josefine sa...

ja, jag tycker också att du platsar i 2006-listan!
återigen en fin sammmanfattning av året, maggan!