torsdag, januari 25, 2007

Kanon? Nehej!

Jag härmar Emma, jag har all slags tid för sånt här. (Från den här blaskan, angående att folk ljuger om vad de läser för att verka intellektuella.)

1. "Jack" av Ulf Lundell. Jag har läst spridda delar, eftersom den står i mina föräldrars bokhylla. Eftersom jag vet att den är rätt snuskig vågar jag dock inte fråga om jag kan ta med den hem. Det jag har läst har ju i och för sig inte gett mersmak heller.
2. "Utvandrarna" av Vilhelm Moberg. Nej, och det tycker jag själv att jag bör skämmas över, smålänning och allt. Kulturarvsangst.
3. "Hemsöborna" av August Strindberg. Ja, obligatorisk läsning på gymnasiet. Jag minns mest att jag tyckte att den var stentrist.
4. "Nässlorna blomma" av Harry Martinsson. Nej.
5. "Röde Orm" av Frans G Bengtsson. Nej.
6. Arn-böckerna av Jan Guillou. Nej, de intresserar mig inte för fem öre.
7. "Sagan om ringen"-trilogi av JRR Tolkien. Jag har läst första och halva andra. Tom Bombadill tråkade ut mig totalt. Älskar filmerna, dock.
8. "Krig och fred" av Leo Tolstoj. Nej, men den ska jag läsa.
9. "Svindlande höjder" av Emily Brontë. Oh yes, fantastisk!
10. "Män är från mars, kvinnor från Venus" av John Gray. Nej, men jag skulle gärna elda upp den på offentlig plats.
11. "1984" av George Orwell. Nej, varför har jag inte läst den?!
12. "Lysande utsikter" av Charles Dickens. Jag tror att jag läste den på gymnasiet.
13. "Harry Potter och de vises sten" av J K Rowling. Ja, jag har läst alla Harry Potter-böckerna på svenska och på engelska och längtar passionerat efter den avslutande delen.
14. "Jane Eyre" av Emily Brontë. Ja, den läste jag när jag myglade mig ur simlektionerna på gymnasiet. Det gav mig mer.
15. "Da Vinci koden" av Dan Brown. Ja, en av de löjligaste böckerna jag läst. Den ligger i en påse och väntar på att bli skänkt till ett antikvariat.
16. "Anne Franks dagbok" av Anne Frank. Ja, som ljudbok för 100 år sedan.

(Jag har heller aldrig ljugit om att ha läst någon av dem.)

4 kommentarer:

Anonym sa...

intressant, kanske också svarar på min blogg, vid tillfälle

jo, musiktips: du gillar ju radio dept. (jag älskade deras första fullängds-cd men framför allt pulling our weigth-ep:n, helt underbar!!! blev dock lite smått besviken på senaste, men finns några riktigt bra låtar, i wanted you to feel the same...)

maps, låter lite som ett poppigare radio dep eller khonnor kan man nog säga, släpper en cd nu under våren nångång men kolla upp ep:n start something, den har gått på repeat här hemma och i lurarna, tror verkligen du skulle gilla

läs och lyssna lite på dotshop.se

Ms Johansson sa...

åh tack för musiktips, jag kollade på dotshop men fattade inte var jag skulle lyssna, jag testar igen!

Ms Johansson sa...

tillägg: okej det hjälper ju om man kollar på rätt skiva...låter mycket fint!

Anonym sa...

på myspace finns en demoversion av to the sky, som är med på ep:n

http://www.myspace.com/mapsmusic

annars googla så hittar du säkert andra ställen att lyssna på