onsdag, juni 14, 2006

En klump i halsen

Another Sunny Day från Belle & Sebastians senaste skiva har förföljt mig hela våren. Jag har lyssnat om och om igen och kan inte, vill inte, släppa den. Texten är som en liten novell i sig och melodin är på typiskt Belle-vis så sorgsen och samtidigt så uppsluppen. Jag tycker särskilt mycket om sista versen:

The lovin is a mess
what happened to all of the feelings?
I thought it was for real; babies, rings and fools kneeling
And words of pledging trust and lifetimes stretching forever
So what went wrong? It was a lie, it crumbled apart
Ghost figures of past, present, future haunting the heart.

Jag kan inte skaka av mig känslan jag får. Vissnande syrener, uppbrott, ovisshet. Sommaren är vacker och efterlängtad, men den har små stänk av vemod också.

Inga kommentarer: