torsdag, juni 22, 2006

Que sera, sera, whatever will be, will be

Det är torsdag fast det känns som fredag och jag har firat midsommar med barnen på jobbet. Vi åt nypotatis med fiskpinnar (!) och gräddfil à la skolkök, det vill säga helt utan finesser (fast med nyplockade blommor på bordet.) Sedan klädde vi en kärra (?!) med blommor och dansade runt den.

Jag har känt mig helt oinspirerad hela veckan och dagens festligheter gjorde ingen större skillnad. När jag skulle gå från jobbet slog det mig att det var min sista dag (förutom några strödagar i sommar.) A sa "Vi kommer att sakna dig" och jag insåg att jag kanske inte kommer att jobba där mer. Om (jag säger om) jag kommer in på min utbildning i höst betyder det en ny värld och min nuvarande - förra - värld kommer att finnas i det förflutna (fast jag hoppas så klart att jag i så fall kommer att få jobba extra där.) Det kändes lite konstigt att tänka på. Jag förstår inte att jag inte tänkt på det förut? Kanske för att det varit nog med andra uppbrott och tankar den senaste tiden? Aktiv förträngning? Min vägran att inse att det är sommar?

På hemvägen kände jag mig ganska emo. Då passade det bra att lyssna på den vackraste låten jag hört på länge, länge:

Dreamt I was back with the pirates and cats of my sommerville
The girl in the alphabet shirt covered in dirt lives on the hill
Well, my sweet Josephine,
Are you still racing stray dogs
Across the old stream?
My neighborhood queen,
Are you still kissing cowboys that cry, Josephine?

She stole, my grandmother's watch, a treasure to touch
To keep time to herself
Her mind, was a very big house, we got lost there for hours
Until August fell.

Well, my sweet Josephine
Are you still racing stray dogs
Across the old stream?
My neighborhood queen,
Are you still kissing cowboys that cry, Josephine?

You say you're alright, but Josie it's time
You gotta get your feet on the ground
But she says: "No, don't you see we have wings?
It's the funniest thing, it's just that no one knows."
No one knows, sweet Josephine...

Well, my sweet Josephine
Are you still racing stray dogs
Across the old stream?
My neighborhood queen,
Are you still kissing cowboys that cry, Josephine?
My neighborhood queen,
Are you still kissing cowboys that cry, Josephine?

Josephine, Teitur (Poetry and Aeroplanes, 2003)

Det känns som J:s låt. (Tack E för upptäckten och R för utdelningen.)

Årets längsta dag har för övrigt nyss passerat och dagarna blir långsamt kortare igen. Det kan man ju också bli nedstämd över. Men, inte tänka på det nu, nej, sommaren ligger framför oss. Så måste man tänka.

12 kommentarer:

Anonym sa...

ja herreminje, vad beautiful den é (obs ett rim). den nya teiturskivan är inte dum den heller.
jag tycker det låter rätt sunt att du inte funderade så mycket på om det var din sista dag eller inte. jag brukar tänka på det månader i förväg och vara nervös för hur man ska hantera ev avskedspresenter och hur man ska ta adjö av folk. /frida

Josefine sa...

brrr, jag har haft gåshud sen jag hörde den igår! det är inte klokt vilken känsla man får när ens eget namn nämns. it's mine, liksom!

Anonym sa...

jag gjorde också min sista dag på jobbet idag. det är konstigt när ett skeende i livet tagit slut. man vet inte vad man ska tänka och känna. man står inför något nytt som man inte kan få några bilder i huvudet av, för man har inte en aning om hur de ser ut...

konstigt som sagt, men livsnödvändigt, i alla fall för mig om jag inte ska dö av kli innanför skinnet...

största pussen till maggan.

Anonym sa...

jag glömmer alltid skriva att det är för mig, ett ensambarns egocentrering... /s

Ms Johansson sa...

f: japp, andra låter också mycket lovande!
du har rätt, men det är olikt mig att inte ta varje tillfälle i akt att oroa mig!

j: den är din! den enda maggielåt jag kan komma på är den där placebolåten där brian molko sjunger "sick and tired of maggie's farm, she's a bitch with broken arms to wave your worries and cares goodbye." inte lika vackert..

s: kli innanför skinnet, bra uttryckt! tack för ditt fenomenala brev, förresten. you rule the school.

Anonym sa...

låtar som innehåller ens namn känns direkt dedikerade till en. jag har ju ett underbart exempel på senare tid, som jag inte behöver tjata mer om, men innan dess var det typ bara "fridas visor" av birger sjöberg, och det kändes inte lika coolt./frida

Ms Johansson sa...

fast birger sjöberg, det är ju lite klassiskt i alla fall! jag säger bara: jag vill vara din margareta...inte så hot.

Anonym sa...

Molko kanske syftar på Bob Dylans “Maggies Farm“, vilket i och för sig inte heller är särkskilt smickrande. Den enda trösten är väl i så fall att det inte bara är Maggie som är knäpp utan hela hennes familj. Och - jag gissar bara - att det hela är en metafor för något annat herr Dylan är missnöjd med.

Jag kommer föresten på en till låt om Maggie. En av Rod Stewarts. Även om han klagar på henne så är hon ganska cool, isn’t she? “All I needed was a friend to lend a guiding hand. But you turned into a lover and Mother what a lover, you wore me out. All you did was wreck my bed. And in the morning kick me in the head”

Jag tror minsann att jag har missat den där låten om Frida, vilken är det?

För övrigt heter och handlar en av mina favvolåtar med Tori Amos om “Josephine“.

Och till sist... själv är jag enligt pappas önskemål döpt efter Robert Brobergs fina visa “Maria-Therese“ vilket jag alltid varit lite nöjd med. Personligen tycker jag att det är roligare att vara döpt efter en befintlig låt än att titt som tätt vara föremål för att nya skrivs. /m

Ms Johansson sa...

ah, maria vilket underbart inlägg!

tror nog också att molko syftar på dylan, han vill nog vara lite popkulturell. och, hur kunde jag glömma maggie may? min kollega brukar ju kalla mig det! oh man, jag gillar den typen av maggie du citerar! jag är det i mitt huvud ibland.

fridalåten ja, vilken är det? det känns som att jag vet, men mitt huvud är blankt! frida, help please?

förstår dig angående ditt förekommande i låtar, verkligen! men tänk så här: vilka bra låtar det blev! (plåster på såren..)

Josefine sa...

det är väl gustaf kjellvanders låt om frida på kristianstadgatan som du menar, frida?
det är nästan för bra för att vara sant!

allihopa: ni är så bra och roliga!

Ms Johansson sa...

javisstja, det är ju helt sjukt coolt!

Anonym sa...

jepp, det är den låten jag menar. den ger mig styrka minst en gång om dagen!/frida