söndag, juni 04, 2006

Lite som jag

Okej, jag glömde en sak som söndagen hade att erbjuda: Lite Som Du. (SVT1 kl. 20.00.) Denna lilla pärla till serie är faktiskt en av få svenska serier som jag verkligen uppskattat på många, många år. Jag vet inte riktigt vad det är som gör det (förutom ett välskrivet manus, förstås.) Jag tror att det är blandningen av skruvad humor och vardaglig melankoli jag gillar. Ja, och så karaktärerna, förstås: en frustrerad fru som städar offentliga toaletter för att få utlopp för sin ångest; en gammal pappa som bestämt sig för att aldrig mer göra något tråkigt och kan tillbringa en dag med att åka inlines i kaftan; en perfektionist som jobbar i vitvaruaffär och har ett synthband. Lite som Loranga, Masarin och Dartanjang (fast utan tigrar.) Otroligt sympatiskt.

6 kommentarer:

Josefine sa...

jag tänkte på dig idag när jag kollade i tv-tablån och läste vad det skulle handla om idag: Pedantiska Niklas får ett utbrott på slarviga Kicki, Tommy blir radiokändis och Lars-Åke åker rollerblades
det låter inte nåt vidare vid första anblicken, men just därför blir det faktiskt intressant.

Ms Johansson sa...

haha, det låter ju som ett avsnitt av "tre kronor"! "lars-åke åker rollerblades" - vem skulle kunna tro att det skulle bli så humorisktiskt (och tragiskt, skulle det visa sig)!

Anonym sa...

hej, jag är för trött för att vara intressant idag.... Under dagen har jag:

Vaknat i min väns soffa, gått hem i en väldigt tidig och vänlig sol som inspireraade mig att byta sömn mot att vara vaken för att kunna titta på solskenet, gått på promenad genom kohagen bort till klätterträdet och förbi kiosken med det extrgoda kaffet, legat själv på en badstrand och kännt sommaren strömma in i mitt skinn, somnat när jag druckit kaffe för att piggna till, lyckats baka bröd och läsa bok på en gång, gjort min lägenhet fin med 7 vasar med blommor, fått en crush på Woverine. /S

Ms Johansson sa...

låter som en idyllisk helg (och så x-men på det, fint!)

L sa...

Åh, Lite som du är så bra! Det är liksom tragiskt och komiskt på samma gång.

Ms Johansson sa...

som livet självt!