onsdag, juni 07, 2006

Mac vs PC

Med jämna mellanrum snöar jag in på saker fullständigt; ibland ligger min besatthet farligt nära gränsen till mani. Det kan handla om personer, sjukdomar (hypokondrin har mig i ett järngrepp), små problem, stora problem, ja i princip vad som helst. Just nu är jag besatt av att köpa en ny dator. Och, framförallt, ska jag köpa en Mac eller en PC?

När jag kom hem efter jobbet idag kände jag att manin var på väg. Symptomen fanns där: uppspärrade ögon, korta andetag, krypningar i nerverna. Jag har nu lusläst Apples hemsida (den är mycket övertygande) och inte kunnat slita mig för att äta eller ens sätta på en skiva. Jag är, utan att ha sett den i verkligheten, kär i nya MacBook.

Jag har en PC som är 100 år gammal. Jag har alltid jobbat med PC. Samtidigt har jag alltid tänkt att Mac är bättre. Och, även om det inte är det viktigaste i sammanhanget, så mycket snyggare. Varje gång en iBook eller PowerBook med lysande äpple förekommer på en scen har jag svårt att koncentrera mig på musiken.

Övertalningskampanjer för att få mig över till Mac-sidan har pågått ganska länge (N lämnade en bild på den nya MacBooken på mitt datorskrivbord innan han åkte hem för sommaren.) Jag är egentligen inte så svårövertalad, tror jag; jag är bara dålig på att ta steget fullt ut och välja sida. (I Blur- och Oasiskriget valde jag båda. Bara som ett exempel.)

Jag är rädd för att vara något av en Mac-wannabe. Vem som helst kan ha en PC; för att ha en Mac måste man vara speciell, känns det som. Fast enligt B är både hon och jag Mac-människor egentligen- vi har bara inte fått utlopp för (läs: haft råd med) det ännu.

Enligt Apples sida vore ett Mac-köp en början på ett "digitalt nirvana". Ska jag tro på det?

Nu måste jag blinka lite och dra djupa andetag.

11 kommentarer:

a n n a sa...

Oh nej, det är inte digital nirvana! Jag har haft problem med alla mina macar, sen kanske jag är ovanligt klantig eller magnetisk eller bara haft otur, men den där skönhetschocken har snabbt lagt sig och berett plats för allehanda teknikstrul. Min förra Mac tappade till exempel bort CD-spelaren. En dag var den bara borta på hårddisken. Och min nuvarande kraschar med jämna mellanrum, står ofta och tuggar i fem minuter då den försöker öppna ett program och låter som en hel dammsugare. Reparationskostnader för Macar brukar också gå på betydligt mer, och det är fortfarande så att en del hemsidor inte är kompatibla med Safari.

Nå, man kan säkert ha tur också. Men som sagt, i mitt fall har det kostat på att vara Mac-människa.

Anonym sa...

När (inte om) du börjar på bivil så kommer du bara att arbeta med macar. Det var nog så jag kom in på den banan, i lyckosam kombination med en macfanatiker till pojkvän. Nu väljer jag själv, och väljer mac, lätt.
Jag fick också se godbiten MacBook i helgen. Den har en häftig webbkamera. Men ägaren var väldigt rädd om sin leksak - inte fick man testa den, inte.

Anonym sa...

obs, det var frida som skrev ovanstående.

Ms Johansson sa...

anna: jag anade att det var för bra för att vara sant, allt det som stod på apples sajt. dyra reparationer är ju hemskt och sidor som inte funkar skulle irritera mig mycket. jag kände redan i morse att min hysteri lagt sig lite och att en acer eller hp inte skulle vara helt fel heller. fast jag har ju inte bestämt mig; jag är löjligt velig.

frida: när du skriver sådär blir jag lite övertygad igen! jag - en vindflöjel!

B sa...

eftersom att du enligt rykten hämtat upp en vara som är medlem i mac familjen borde du funder på att komplettera familjen...

Sägen, Elin Sigrén sa...

Jag vill inte uttala mig om ditt val men skulle antagligen bli galen om jag tvingades köpa en egen dator pga just detta val. Jag förstår precis din maniskhet. När andra människor ngn gång har sett den här sidan av mig har de blivit rädda eller helt meddragna av mitt engagemnag. Jag kan helt gå upp i mina tankar och föreställningar om saker och ting.

Ms Johansson sa...

bibbs: jodå, det ligger en liten svart skönhet bredvid mig och väntar på att bli laddad med musik. jag förstår vad du menar..

elin: galen var ordet! jag tror att jag har sansat mig och bestämt mig och så vips, är jag tillbaks på ruta ett igen. jag önskar egentligen att någon kunde välja åt mig, men så funkar det ju inte riktigt.

Anonym sa...

har du köpt dig en iPod???? Congratulations!/Frida

Ms Johansson sa...

japp, fick ett bra erbjudande från bibbis kompis och slog till! tyvärr är min dator och ipoden inte kompisar...men det ska ju ske en förändring på den fronten!

Anonym sa...

Mac är trevligt, har själv använt mac sen 93 (lärarutbildningen i Halmstad). Skulle man sen sakna windooze en massa så kan de nya macarna köra windows också. I övrigt är datorer alltid datorer och de kan strula. En extern backup-hårddisken är alltid bra att ha.

Ms Johansson sa...

nu är jag inne på pc igen...det känns hemvant liksom!